مطالب موسسه حقوقی دادبانان

مالیات اینفلوئنسرها
۱۰ شهریور ۱۴۰۰

مالیات اینفلوئنسرها

/
نوشته شده توسط
/
دیدگاه0

سازمان امور مالیاتی به موجب دستورالعملی، ساز و کار اجرایی اخذ مالیات از کسانی که به وسیله تبلیغات در فضای مجازی کسب درآمد می کنند را تعیین نمود. این دستور العمل حاوی نکاتی است:

۱- علی رغم تصور عموم، در این خصوص قانون گذاری جدیدی صورت نگرفته است. به موجب ماده یک ق.م.م. هرشخصی که در ایران درآمدی داشته باشد، مشمول پرداخت مالیات خواهد بود. لذا اشخاصی که از طریق صفحه یا کانال خود در فضای مجازی درآمدی کسب می نمایند قبلا و توسط ماده ۱ ق.م.م. مشمول پرداخت مالیات بوده اند. این دستورالعمل به استناد قانون بودجه سال ۱۴۰۰ تنها مکانیزم اجرایی اخذ مالیات از این قبیل درآمد های نوظهور را فراهم می کند

۲- این دستورالعمل فقط شامل فعالین در اینستاگرام نیست بلکه همه فعالین در فضای مجازی را در بر می گیرد. لذا اگر شخصی درآمد حاصل از تبلیغاتِ خود را از واتس آپ یا تلگرام بدست بیاورد نیز مشمول این قانون خواهد بود ( به فرض تحقق سایر شروط)

۳- در این دستورالعمل «شخصی که بین صاحب آگهی و انتشار دهنده» ارتباط برقرار می کند با عنوان «پیام گستر تبلیغاتی» نامیده شده است که به نوعی همان دلال در قانون تجارت می باشد. پیام گستر تبلیغاتی دارای تکالیف مالیاتی از جمله ارسال صورت معاملات اشخاص موضوع این دستورالعمل خواهد بود

۴- یکی از نکات جالب توجه این دستورالعمل که برآمده از قانون بودجه می باشد، ایجاد تکلیف برای سازمان امور مالیاتی در خصوص افشای اسامی اشخاص مشمول این دستور العمل (کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده)  واظهارنامه تقدیمی ایشان می باشد. این اسامی و اظهارنامه تقدیمی شان باید در سایت tax.gov.ir منتشر گردد

به این دستورالعمل نقد هایی هم وارد است. از جمله در خصوص توسعه مصادیق شمول و نارسایی در برخی اصطلاحات فنی به کار گرفته شده است.

ارسال پاسخ